Noramarken är traditionsenligt NBVJ:s största trafikhelg, då kör vi nyttotrafik de lux och transporterar marknadsbesökare från våra infartsparkeringar in till Noramarken. Framför allt på lördagen är det en riktigt tuff tidtabell med tågmöten i Stora Mon. I vår ursprungsplan så ingår 2 rälsbusståg och 2 loktåg med 3 lok som turas om, 2 ånglok och ett diesellok (T23).
Som vi har kommuicerat på andra ställen så fick vi ett överhettarhaveri på Sb 1306 den 1:a (och enda) trafikhelgen hon har varit i drift den här sommaren. Vi lokaliserade den trasiga överhettaren och bytte densamme mot en hel. Detta jobb var klart på torsdagen före marken och vi provade loket på luft, utan läckor.
Även på vårt andra driftlok B1267 har vi gjort en del. Bl a så ramlade en sten ner i valvet veckan före marken så på onsdagen i marknadsveckan murades den tillbaka. Pannan var lagom varm och bruket hinner brinna innan det brinner på riktigt..
På fredagen var det dags för vårt årliga driftprov varför både B 12 67 och Sb 1306 eldades på på natten till fredag (vi har 10 timmars påeldningstid). Driftprovet för väl ut och det kändes fint inför helgen. Dock så provar vi fordon efter en större reparation så vi begärde en provtur av vår Huvudtillsyningsman. Redan vid det andra ångslaget noterade vi ombord på loket att hon mår inte bra, tant Sb. Vi kunde dock gå ner med henne till spår 1 och plattformen där. På vägen tillbaka till stallet så kändes hon mindre dåligt, kanske kan vi? Men loket måste svalna innan det går att gå in i sotskåpet och titta…
Men redan nu förstog vi att vi saknar ett lok på lördagen. Plan B plockades fram och vi besiktigade och driftsatte en lokomotor som har stått avställd och växlade ihop “Gyttorpståget” bestående av 2 vagnar och två lokomototer. Så på lördag när trafiken var i gång så gick vi in i sotskåpet på Sb 1306 och med luft i pannan kunde vi ganska snabbt konstatera att ytterligare ett element hade gått av. Denna gång sitter det så till att vi måste riva hela fronten på loket för att kunna byta. Vi valde i det läget att låta loket kallna och tappa det på vatten. Främst av det skälet att vi behöver ha lok vi kan lita på. Visst hade vi kunnat plugga den överhettare som var trasig men under marknadsdagarna finns det inte riktigt plats för att hämta ett havererat lok.
Annars så flöt trafiken på marken ganska bra. Lite småförseningar på vårt lokomotortåg innan alla fick upp värmen och på söndagen valde vår favoriträllsbuss Yo2 att ta en paus på ett synnerligen dåligt ställe. Vilket gjorde att vi tappade ett halvt tågomlopp på Järle. Vi gick halvsent ner till Järle med ångtåget och väntade där in nästa ordinarie avgång. Lördagstrafiken avslutades med det numera berömda “såpbubbletåget” till Järle. Ingen lessen min syntes någonstans när ångtåget kom farande fram med såpbubblor omkring sig. 🙂
På söndagen så hade vi, av personalskäl, enbart ett lok att tillgå B 1267 varför vi lät lokomotortåget gå de 3 minst belagda turerna så att vår ångloksbesättning skulle få lite rast i alla fall.