NBJ skaffade sina första landsvägsbussar redan 1928, men det var framförallt efter andra värlsdskriget som konkurrensen började bli ett reelt hot mot järnvägstrafiken. År 1956, när järnvägen firade sitt 100-årsjubileum, hade bolaget hela 68 landsvägsbussar i trafik. Det året hade busstrafiken inte mindre än 3 842 864 resenärer, vilket kan jämföras med järnvägstrafikens mer blygsamma 178 217 resenärer samma år.
Vi har i dagsläget två veteranbussar i vår ägo. Den ena är den sista kvarvarande av NBJs bussar i originalskick. Tillverkare är Scania-Vabis med kaross från Hägglund & Söner i Örnsköldsvik, årsmodell 1957. Bussen togs över av föreningen för drygt 10 år sedan och är för närvarande under helrenovering.
NBJs största och enda konkurrent i Nora var “Omnibussägare Erik Larsson”. Hans bussar var i princip av samma typ som NBJs, men var målade gröna och röda. Erik Larssons bussbolag togs under 60-talet över av hans son, Sigvard Larsson. Under 70-talet målades bussarna om i samma färger som NBJs bussar. I sitt tidigare liv lär vår buss ha gått i chartertrafik bl.a. till Alperna! Bussen, tillverkad av Scania-Vabis med Hägglundskaross år 1954 har vi fått i donation och efter en restaurering har den ingått i vår trafik, främst för beställningsresor inom närområdet. Pga av ändrade regler så kan vi inte längre hyra ut bussen och samtidigt få ekonomi i verksamheten så att numera kan den endast användas för internt bruk. Den rymmer 38 sittande passagerare.
Erik Larsson, T430 | |
Chassie: | Scania-Vabis B62, 1954 |
Kaross: | Hägglund & Söner, Örnsköldsvik |
Motor: | Scania-Vabis D611 |
Sittplatser: | 38 |
NBJ 7, T711 | |
Chassie: | Scania-Vabis B51, 1957 |
Kaross: | Hägglund & Söner, Örnsköldsvik |
Motor: | Scania-Vabis D441 |
Sittplatser: | 30 |