Vi som kör med ånglok använder stenkol. Att hålla på med Järnväg betyder att man måste ha stenkoll på det mesta. Stenkoll är vårt dokumentationssystem där fordonsregistret är en del. För att inte behöva föra dubbla register så kommer vi successivt flytta över även den publika delen och du är redan nu välkommen att titta där.
De fordon du inte hittar här hittar du säkert på stenkoll.
Personvagnar och resgodsvagnar
Identitet | Tillverkare | Längd | Vikt | Broms | Status |
---|---|---|---|---|---|
ÖKJ C 30 (Korg) | W & S 1854 | 6,9 | (6,8) | - | |
NBJ CD 13 (Korg) | Randers 1873 Ombyggd NKJv 1880-talet | 8,5 | (9,2) | - | |
NBJ B 25 (Korg) | Randers 1876 | 9,1 | (8,3) | - | |
BJ CD 268 | Ashbury 1877 | 7,1 | 8,2 | - | Används vid speciella tillfällen. |
OFWJ C 48 (Korg) | Bristol 1877 | 9,3 | (9,8) | - | |
SJ BCo9 2701 | KVAB 1927 | 21,0 | 39 | KKP | Avställd |
SJ RB4 3469 | Kockums 1942 | 23,5 | 39 | Ke | |
SJ F52 55439 | ASJA 1950 | 23,5 | 40 | Ke | |
SJ F52 55441 | ASJA 1950 | 23,5 | 40 | Ke | |
SJ Ro3c 4414 | Kockums 1953 | 23,5 | 51 | Ke |
Godsvagnar, privatbanor
Identitet | Tillverkare | Längd | Vikt | Broms | Status |
---|---|---|---|---|---|
NBsJ S 1000 | Kockums 1915 | 6,8 | 9,4 | Hand | |
NBsJ S 1001 | Kockums 1915 | 6,8 | 9,4 | Hand | |
NBJ Gmh 92 | RWA 1900 | 8,3 | 8,6 | Knorr | |
NBJ Gm 98 | RWA 1900 | 8,3 | 7,3 | - | |
NBJ Gs 125 | VM 1911 | 8,2 | 8,5 | - | |
NBJ Gs 127 | VM 1911 | 8,2 | 8,5 | - | |
NBJ P1 321 | 8,7 | 7,7 | - | ||
NBJ P1 322 | 8,7 | 7,7 | - | ||
NBJ P1 324 | 8,7 | 7,7 | - | ||
NBJ P1 325 | 8,7 | 7,7 | NY | ||
NBJ P1 330 | 8,7 | 7,7 | NY | ||
NBJ P1 333 | 8,7 | 7,7 | NY | ||
NBJ P1 335 | 8,7 | 7,7 | NY | ||
NBJ P1 339 | 8,7 | 7,7 | - | ||
NBJ Psö 361 | BRCW 1886 | 5,6 | 9,1 | Knorr | |
NBJ Psö 363 | BRCW 1886 | 5,7 | 10,4 | Knorr | |
NBJ Os 592 | VM 1915 | 9 | 8,2 | - | |
NBJ M 622 | HMV 1906 | 7,5 | 7,8 | - | |
NBJ M 628 | HMV 1906 | 7,5 | 7,8 | - | |
NBJ Oss 735 | ASJL 1908 | 9 | 7,4 | - | |
NBJ Oam 974 | ASJF 1950 | 12,3 | 12,1 | - | |
NBJ Oam 980 | ASJF 1950 | 12,3 | 11,4 | - | |
NBJ Oam 987 | ASJF 1952 | 12,3 | 11,9 | HiKG | |
NBJ Oam 990 | ASJF 1950 | 12,3 | 10,8 | - | |
NBJ Mu 1002 | ASJF 1952 | 12,3 | 12 | - | |
NBJ Oam 1011 | ASJF 1960 | 12,3 | 13 | KeG | |
NBJ Q12 502039 | KMVK 1906 | 9 | 8,8 | Knorr | |
NBJ Q12b2 502050 | COF 1951 | 12,4 | 19,9 | HiKG | |
NBJ Q12 502052 | COV 1946 | 9 | 10,1 | Hand | |
NBJ Q12 502056 | COV 1946 | 9 | 10,1 | Hand | |
NBJ Hios 230 7 300 | ICT 1965 | 12,4 | 11,7 | Ke | |
NBJ Hios 230 7 301 | ICT 1965 | 12,4 | 11,7 | Ke | |
SSnJ Pm 64 | ATLAS 1893 | 9 | 5,8 | Hand | |
SWB GK 442 | SWBv 1898 | 8,1 | 8 | - | |
TGOJ O 8269 | ASJF 1956 | 12,3 | 11,2 | Ke |
SJ godsvagnar
Identitet | Tillverkare | Längd | Vikt | Broms | Status |
---|---|---|---|---|---|
SJ Gs 31236 | ASJA 1920 | 9,8 | 11 | KKG | |
SJ Gre 49379 | ASJF 1962 | 14,2 | 14 | Ke | |
SJ G 50234 (ASG) | COF 1946 | 12,3 | 13 | Ke | |
SJ Ou 80197 | ASJF 1953 | 12,3 | 9,7 | Ke | |
SJ Ou 82364 | AGEVE 1956 | 12,3 | 9,7 | Ke | |
SJ Obu 97270 | COF 1959 | 21,3 | 23,5 | Ke | |
SJ Oa 100064 | LV 1949 | 12,3 | 14,6 | Ke | |
SJ Oa 100065 | LV 1953 | 12,3 | 14,6 | Ke | |
SJ Ge 550270 (ASG) | COF 1962 | 10,6 | 12 | Ke | |
SJ Qbe 945 3557 | VM 1902 | 6,7 | 10,3 | KeG | |
SJ Qbe 945 3578 | VM 1902 | 6,7 | 10,3 | KeG |
Tjänstefordon
Identitet | Tillverkare | Längd | Vikt | Broms | Status |
---|---|---|---|---|---|
Kran Tjv 902/903 NSB Xk 1294/1295 | K-A 1954 | 9+14,3 | 79,5+12 | HiK | |
Mätdressin BA1 SJ Mäd 031 3775 | Matisa 1968 | 6,7 | 13 | Luft | |
SJ BUR 022 2505 | 6 | 9,3 | Hydr | Såld till SkLJ vintern jan 2022. | |
Ballastplog BA3 SJ PLB 012 2454 | Kershaw 1965 | 6 | 11 | Hydr | |
Ballastplog BA4 SJ PLB 014 2463 | Kershaw 1972 | 6 | 11 | Hydr | |
Sopmaskin BA5 SJ SNP 143 333 | 4 | 2 | - | ||
Spårriktare BA6 SJ SPR 081 2115 | Matisa 1970 | 17 | 27 | Luft | |
Snöplog Tjv 472 Boggie fr. SJ Ha 472 | CV Ör 1967 | 6,6 | 10 | - | |
Ballastvändare NBJ Q 20 | CV Ör 1924 | 9,5 | 13,5 | - | |
Brandfinka SJ Gru 31824 | ASJF 1933 | 12,3 | 12,6 | KK | Används vid besprutning. |
Vedvagn SJ G 43328 | ASJF 1942 | 12,3 | 13 | Ke |
SJ tjänstevagnar
Identitet | Ursprung | Tillverkare | Längd | Vikt | Status |
---|---|---|---|---|---|
Qlc 946 0303 | SJ C3a 1406 | HMV 1903 | 12,1 | 17,2 | |
Qlc 946 0304 | SJ C3a 1408 | HMV 1903 | 12,1 | 19,5 | |
Qae 945 3017 | SJ CF4b 1710 | SV 1907 | 13,5 | 16,2 | |
BGV 945 8601 | SJ C3d 2057 | Kockums 1912 | 14,3 | 17,4 | |
Qcg 945 0231 | Tjv 624503 | 9,1 | 11 | ||
Qbv 705 0008 | SJ Ge 46810 | Kockums 1955 | 13,9 | 11,6 |
NBJ tjänstefordon
Identitet | Tillverkare | Längd | Vikt | Status |
---|---|---|---|---|
NBJ Q 2 Spårrensare | ATLAS 1900 | 8 | 10,2 | |
NBJ Snöplog | NBJv 19XX | 5,5 | 5 | |
NBJ Motortralla | BERG 1937 | 5,8 | 4 | |
NBJ Inspektionsbil | HC 1937 | 4,1 | 4 | |
NBJ Motordressin 1 | BERG 192X | 2 | 0,2 | |
NBJ Motordressin 2 | BERG 192X | 2 | 0,2 |
Smalspårsfordon, 802 mm
Identitet | Tillverkare | Längd | Vikt | Status |
---|---|---|---|---|
BDJ 4 | NOHAB 1887 | 5,9 | 15,5 | |
BDJ BCD 5 | LJ 1903 | 6,7 | 5,3 | |
BDJ F 12 | NBJv 1915 | 5,8 | 4 | |
BDJ J 273 | NKJv 1902 | 4,2 | 2,1 | |
BDJ J 275 | NKJv 1902 | 4,2 | 1,6 |
Förteckning över NBJ:s Stutar
NBJ nr | Tillverkare & nr | År | Motor | Övrigt |
---|---|---|---|---|
2 | DWK 628 | 1937 | DWK 5V24 200 1956 ny motor MAK Ms 24. | 1970 såld Salpeterverken, skrot 1982, Köping |
3 | DWK 620 | 1938 | DWK 5V24 200 | 1963 såld NCB, Hissmofors. 1970 såld NCB, Vallvik. 1986 skrot. |
4 | DWK 621 | 1938 | DWK 5V24 200 | 1963 såld LRJ Z 6, Laxå, slopad 1970. 1988 till NBVJ. |
5 | DWK 676? | 1943? | DWK 241 | 1964 såld Iggesunds Bruk, slopad 1973. 1990 till NBVJ. Skrot Nora 200X. |
6 | DWK 677 | 1943 | DWK 241 | 1965 såld Gränges Nyby. 1974 såld NCB, Vallvik. Skrot 1982 Hallstahammar. |
7 | MAK 220001 | 1951 | MAK Ms 24 240 | 1969 såld Larsson, Seaton & Co, Göteborg. 1982 skrot. |
8 | MAK 220002 | 1951 | MAK Ms 24 240 | 1968 Tuollavaara AB, Kiruna. 1982 skrot. |
9 | MAK 220010 | 1953 | MAK Ms 24 240 | 1966 såld LRJ Z 7, Laxå. 1986 Swedspan, Röfors. 1994 JÅÅJ, Åmål. |
10 | MAK 220011 | 1953 | MAK Ms 24 240 | 1978 såld Tibnor Väst, Göteborg. 1991 BJs, senare JÅÅJ, Åmål. |
11 | MAK 220012 | 1953 | MAK Ms 24 240 | 1981 till NBVJ. |
12 | MAK 220013 | 1953 | MAK Ms 24 240 | 1981 såld OHJ, Danmark. 1986 skrot. |
13 | MAK 220014 | 1953 | MAK Ms 24 240 | 1977 såld SB Z6 13. 1986 skrot. |
14 | MAK 220015 | 1953 | MAK Ms 24 240 | 1977 såld SB Z6 14. 1990 till NBVJ. |
15 | MAK 220016 | 1953 | MAK Ms 24 240 | 1985 såld OHJ, Danmark. 1986 skrot. |
16 | MAK 220017 | 1953 | MAK Ms 24 240 | 1984 såld Karlskoga Järn & metallindustri. 1987 såld Börneborgs Jernverk. Skrot 90-talet, det sägs att den blev nedsmält... |
17 | MAK 220008 | 1953 | MAK Ms 24 240 | 1983 köpt Laxå Bruk. 1984 Swedspan AB, Laxå. 1994 till JÅÅJ, Åmål. |
18 | MAK 220003 | 1951 | MAK Ms 24 240 | 1964 köpt. fd SJ Z69 274. 1973 såld ASEA, Ludvika. 1981 såld Karlskoga Järn & metallindustri. 1981 såld Björneborgs Jernverk. 199? uppställd på lekplats Brukets skola, Degerfors. |
19 | MAK 220004 | 1951 | MAK Ms 24 240 | 1964 köpt fd SJ Z69 275. 1985 åter SJ. 1989 såld Björneborgs Jenverk. 2000 till Otterbäckens Järvägsmuseiförening. |
Tillverkare
AGEVE | AB Gävle Vagnverkstad | ||
---|---|---|---|
ASJA | AB Svenska Järnvägsverkstäderna Arlöv | ||
ASJF | AB Svenska Järnvägsverkstäderna Falun | ||
ASJL | AB Svenska Järnvägsverkstäderna Linköping | ||
Ashbury | Ashbury Carriage and Iron Company Limited | ||
ATLAS | Aktiebolaget ATLAS | Stockholm | |
BERG | Bergbolagen | Lindesberg | |
Bristol | The Bristol Wagon and Carriage Works Company | ||
BRCW | Birmingham Railway Carriage and Wagon Company | ||
COF | Christian Ohlsson AB | Falkenberg | |
COV | Christian Ohlsson AB | Värtan | |
CV Ör | SJ Huvudverkstaden Örebro | ||
DWK | Deutsche Werke Kiel | ||
Eksjö | AB Eksjöverken | ||
Esslingen | Maschinenfabrik Esslingen AG | ||
Feikef | Feikef AB | Örebro | |
FW | Fox Walker & Son | Bristol | |
GMV | Göteborgs Mekaniska Verkstad | ||
HC | Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad | Umeå | |
HMV | Helsingborgs Mekaniska Verkstad | ||
ICT | Interconsult | Falkenberg | |
Kershaw | Kershaw Manufacturing Company | ||
Kockums | Kockums Mekaniska Verkstads AB | Malmö | |
KMVK | Karlstad Mekaniska Verkstads Filial | Kristinehamn | |
K-A | Krupp-Kirow Ardelt GmbH | ||
KVAB | Kalmar Verkstadsaktiebolag | ||
LHB | Linke-Hofmann-Busch GmbH | ||
LJ | Ljunggrens Verkstad | Kristianstad | |
LV | AB Landsverk | Landskrona | |
MaK | Maschinenbau Kiel | ||
Matisa | Matériel Industriel SA | Lausanne | |
MV | Motala Verkstad | ||
NBJv | Nora Bergslags Järnvägs verkstad | Nora | |
NKJv | Nora Karlskoga Järnvägs verkstad | Kortfors (< 1891) | Nora (> 1891) |
NOHAB | Nydquist & Holm | Trollhättan | |
Randers | Vognfabrikken Scandia-Randers A/S | ||
RWA | Ludvig Rössels Waggonfabriks AB | Arlöf | |
SJK | Svenska Järnvägsklubbens verkstad | Hagalund | |
SMV | Södertälje Maskinverken | ||
STR | Strømmens Værksted | ||
SV | Södertälje Verkstäder | ||
SWBv | Stockholm Västerås Bergslagens verkstäder | Tillberga | |
Talbot | Waggonfabrik Talbot | Aachen | |
WA | AB Arlöfs Mekaniska Verkstad och Waggonfabrik | ||
VM | Vagn & Maskin | Falun | |
W & S | W. S. Laycock | Victoria Works | Sheffield |