HNJs första rälsbussar var liksom många andra järnvägars tillverkade av Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad i Umeå. Rälsbussen korg var liksom dåtidens landsvägsbussar byggd med en plåtklädd trästomme. Utrustningen bestod mestadels av delar från samtida bussar och lastbilar, såsom lyktor, vindrutetorkare, värmesystem m.m.
Motorerna var av Scania-Vabis tillverkning, från början en sexcylindrig bensinmotor på 110 hk. År 1936 byttes motorn mot en kraftigare modell, Scania-Vabis 1664, och eftersom HNJ beställde sina bussar 1937 fick de den nya motorn. Vid förstatligandet blev HNJ Yd 14 omdöpt till SJ Y 547.
På 50-talet, när leveranserna av rälsbussar med stålkorg kommit igång, hade SJ ett överskott på gamla rälsbussar men ett underskott på kontaktledningsfordon. Därför byggdes på huvudverkstaden i Malmö under åren 1956-1959 ett 40-tal Y-bussar om med takbrygga och serviceutrymme invändigt. I början av 60-talet byttes de gamla motorerna ut mot nyrenoverade dieselmotorer av typen Scania-Vabis D611 på 130 hk. Som tjänstefordon överlevde många gamla rälsbussar in på 80-talet.
Vår buss köptes från SJ 1978 och transporterades till Nora 1985. Den användes i början som servicefordon för ban- och signalavdelningarna, men i takt med att skicket blev sämre blev tillfällena att mer sällsynta. 2009 togs den in i vagnverkstaden efter att takbryggan monterats av, tanken är att den på sikt ska återställas till originalskick och återfå sin körsbärsröda färg.
Tillverkare: | Hilding Carlsson Umeå, 1937 |
Motor: | Scania-Vabis D611 |
Effekt: | 130 hk |
Sittplatser: | 24 |
Längd över buffertar: | 10400 mm |
Vikt i tjänst: | 10 ton |
Största tillåtna hastighet: | 80 km/h |