Nya tag – Gamla tåg

Helgen den 27 – 28 juli fylldes som vanligt av arbete vid NBVJ. Till vår stora glädje kunde vi notera ett flertal nya ansikten som hörsammat vårt rop på hjälp. Det blev banjobb, maskinjobb, ogräsrensning bland våra vackra byggnader under ledning av Rose-Marie Florén, mycket välbehövlig städning av maskinkontoret i verkstaden, ypperlig mat i våra matlag som Monica Rumby basade över och en trevlig samvaro i största allmänhet helt enkelt.

Gott med mat efter väl förrättat värv.
Familjen Filipsson slöt upp mangrant.

En stor del av arbetshelgen tillbringades naturligtvis på banan. För att få ordentlig ordning på alla banarbeten skapade banchefen Benny Filipsson skapade nya rutiner för dokumentation. Utifrån den genomförda banbesiktningen som NJOV ordnade utarbetades ett system för att dokumentera utförda spårjobb, och vad som återstår.

Ibland är det mycket tydligt vad som kan tänkas utgöra ett hinder för att återuppta trafiken. Man frågar sig dock hur det är med alla händer i fickorna?
I Stora Mon finns ett förbigångsspår som också måste ses över. Här ska tågen mellan Nora och Järle mötas. Växelmekanismen får lite olja och kärlek.

Hugo Andersson har på sin semester röjt bland ogräs, buskar och mindre träd längs vår bana. Hatten av för honom som hållit på under vardagar såväl som helger.

Effektivare arbetsmetoder för hantering av rostiga skarvbultar infördes, medelst mobilt elverk och kapmaskin. Vår nye medlem Urban Sondell kom med många utmärkta förslag till hur man kan hantera dessa moment.

Med begränsat utrymme i hytten fick elaggregatet åka i egen “kupé”.
“-Jaha, grabbar – månntro om vi har skarvbultar så det räcker?”

Vårt längsta självgående fordon väcktes upp ur sin 15-åriga Törnrosasömn, en så kallad stoppmaskin, som vår gulmaskins-guru Anders Persson har mycket god hand med och närmast betraktar som sin gamle gode vän.

Dessa gulingar är oumbärliga vid underhållsarbeten av en järnväg. Den långa delen som syns på den här sidan om själva hytten används bland annat för att mäta hur spåret ligger; i höjd, i sidled, och i skevning. Närmast hytten sitter sedan kraftiga hydrauliska “klor” som trycks ner i underlaget och justerar spårets position. Därefter komprimeras underlaget, själva banvallen, så att spåret blir kvar i sin justerade position.

En riktig “One-stop-fixer” för järnvägar som behöver få ordning på sin bana! 🥰

Att flitens lampa verkligen lyste intensivt över vår älskade järnväg – det råder det ingen som helst tvekan om…
Understundom tillgriper man dock lite mänsklig ‘handpåläggning’ – det fungerar det också.

Det är helt fantastiskt hur snälla och hjälpsamma “folk” har varit för att stötta oss i vårt arbete att ge järnvägen i Nora en chans att återstartas. Vi har förutom rent ekonomiska bidrag, där alla bidrag – stora som små – mottagits med vår allra största tacksamhet! Ett stort TACK till alla er som hjälper oss på detta sätt, det betyder så mycket även för vår motivation att kämpa vidare.

Vi har även fått gåvor av andra slag; här överlämnas exempelvis en nästan ny röjsåg till en förbluffad och rörd Trafiksäkerhetschef Roger Lundberg.

Roger kan knappt tro sina ögon – en nästan ny röjsåg!
Den skänkta röjsågen gås igenom för omedelbart bruk; en toppengåva!

Annat som vi tacksamt fick ta emot var några kassar med papptallrikar, bestick och muggar till fromma för effektivisering av matlagshanteringen. Ett underbart exempel på att någon vänlig själ tänkt ett steg längre; allting som underlättar, oavsett vad det är, kringsysslorna bidrar till effektivare järnvägsarbete. 🚂🥰🇸🇪 Nerikes Allehanda förundrades över allmänhetens välvilja och skickade raskt en reporter för att dokumentera denna glädjeyttring! 🥰 Kort sagt, en härlig helg.

Även Maskinchefens kontor hann med att få en släng av den frenetiska städnings-sleven. Till och med en golvtorkning kostades på!
Det kanske inte ser så där jätteprydligt ut, kan den ordningsamme tycka? Men god ton tillåter inte att vi visar det fullständiga kaos som rådde tidigare…

Det var ett litet axplock för att försöka ge en bild av den ständigt pågående processen. Nu är det bara EN månad kvar till Noramarken’ och spänningen stiger – ska vi hinna? JA, vi tror det; men det skulle bli mycket enklare och säkrare om alla sluter upp nästa helg, den 3 – 4 augusti. Det finns sysslor som inte kräver någon förkunskap och kan utföras av i stort sett vem som helst. Alla dessa insatser, stora som små, är lika viktiga för att hinna färdigt till Noramarken’.

Så kom ner till järnvägen på lördag och söndag – du är mycket VÄLKOMMEN till vår fina gemenskap!