En märklig trafiksäsong kan vi nog säga. Vintern hölls sig kvar länge men redan i mitten av maj hade vi problem med att det var för torrt i markerna för att köra ångtåg. Torkan har hållit i sig till till början av augusti. Vi körde lite ångtåg runt midsommar men annars ingenting förrän någon helg före marken.
Våra rälsbussar har rullat på. Både i ordinarie trafik och rätt ofta som ersättning för ångtåget. Vår ordinarie ersättning är det stora dieslelloket T23, men tyvärr så har vi inte så många som får köra det loket så hon har inte rullat så ofta som vi har önskat.
På bansidan så har vi jobbat på både på våra ordinarie linjer men också på att fortsätta röja linjen bortanför Käppsta. Nu nådde vi inte ända fram med publika tåg till Vikersvik i år men skam den som ger sig, vi kör på och fortsätter röja. Vi har också börjat titta på linjen bortanför Vikersvik. Nästa mål västerut är nog Kortfors och de vackra vyerna längs med Malmlången.
I sommarvärmen passade vi på att ta oss an en av våra original tankvagnar. Vi vill bygga upp en uppsättning godsvagnar att ha i ett blandat tåg, så som det var vanligt förr. Men det finns en tanke till med att vi börjar med en tankvagn och det är att kunna ha ett “förråd” av brandvatten tillgängligt för både oss och brandkåren. Vi sätter nämligen samma kopplingar på vagnen som brandslang har.
Nu har vi kört färdigt den ordinarie sommartrafiken. Vi tittar på att köra lite ånga kring höstlovet och ska vi förstås köra ångtåget kring Nora Julmarknad, med ångvärme och batteribelysning i vagnarna. Annars så börjar nu vår verkstadssäsong där vi har ett gediget arbete att göra.